هدف نـهایی شـهرداری مشـهد از اجرای این طرح، نقاشی پل عابر گسترش هنر درون بین شـهروندان و شریـان‌های زندگی شـهری بود که تا بلکه با ایجاد فضا‌های مناسب فرهنگی و هنری، محیطی آرام و دلنشین ایجاد کنند و کمـی از خشکی و ماشینی بودن آن بکاهند.
از همان ابتدا بنا را بر این گذاشتند کـه در مناسبت‌های خاصی چون نیمـه‌ شعبان، اربعین حسینی، عید نوروز، دهه کرامت و... نقاشی پل عابر محتوای تابلوها را بـه روز کنند. نقاشی پل عابر همچنین درون برنامـه‌ریزی‌هایشان مقرر کرده بودند که تا آثار را درون سبک‌های نقاشی، عکاسی، کاریکاتور و خوشنویسی
ارائه دهند.
در دستورالعمل اجرایی کـه شـهرداری به منظور پیـاده‌سازی این طرح تعیین کرده، این نکته نیز تصریح شده بود کـه آثار بـه نمایش درآمده درون گالری پل‌های موجود بعد از پایـان مناسبت حتما جمع شوند و محتواهای جدید بـه نمایش درون آیند.
این‌ها را یـادآور شدیم که تا یک آسیب شناسی  داشته باشیم از وضعیت سه پل گالری منطقه خودمان درون خیـابان‌های آزادی 63، معلم 12 و امامت 13. شواهد نشان مـی‌دهد کـه اجرای این طرح دچار رکودی مشـهود شده بـه گونـه‌ای کـه از نوروز تاکنون نـه تنـها محتوای تابلوها بـه روز نشده‌اند بلکه تلاشی هم به منظور نگهداری درست از تابلوهای موجود انجام نشده است.

    طرح‌هایی چروکیده و زرد پشت شیشـه‌های کثیف
نمایی کـه این روزها از پل گالری‌های منطقه‌مان بـه چشم مـی‌خورد، طرح‌هایی محبوس درون پشت شیشـه‌هایی کثیف با لکه‌هایی از قطرات خشک شده و گل‌آلود باران است؛ شیشـه‌هایی کـه ویترین خوبی به منظور نمایش محتوای‌شان نیستند. حتی خود طرح‌ها نیز بـه دلیل قرار گرفتن طولانی مدت درون هوای آزاد و شرایط جوی، چروکیده و زرد شده‌اند و رنگ‌های برخی‌ از آنـها نیز درون کل صفحه پخش شده هست و دیگر خبری از طرحی زیبا و هنرمندانـه نیست کـه بنا بود سواد بصری مردم را درون کنار ایجاد فضایی آرام، افزایش دهد.
خلاصه تابلوها از نظر ظاهری وضعیت خوبی ندارند و پیچ‌های نگه‌دارنده برخی از آنـها نیز افتاده هست که خود خطری بالقوه به منظور عابران و خودروها بـه شمار مـی‌رود. البته حتما فکری هم به منظور دم‌دم‌های غروب بـه بعد کرد، زمانی کـه هوا تاریک مـی‌شود و نوری به منظور روشن تابلوها وجود ندارد و این یعنی محو شدن آثاری هنری درون پوششی از سیـاهی.

    هنر بی‌ مخاطب
از مشکلات محتوایی و فنی تابلوها و پل گالری‌ها کـه بگذریم، نکته دیگری کـه جای بسی تامل دارد، بی‌مخاطب ماندن این آثار است. شاید بتوان بروز این مشکل را درون نبود تنوع موضوعی و لحاظ نشدن سلایق مختلف مردم جستجو کرد اما نباید از این نکته هم چشم پوشید کـه در مواردی جانمایی مناسبی به منظور ایجاد پل گالری‌ها انجام نشده و در کنار آن هم جا نیفتادن فرهنگ استفاده از پل عابر پیـاده درون بین مردم نیز مزید بر علت شده است.
در واقع این پل گالری‌ها درون نقاطی تعبیـه شده‌اند کـه تردد کمـی انجام مـی‌شود البته پل خیـابان آزادی، بـه نسبت آن دو مورد دیگر کمـی شلوغ‌تر است، با این حال بیشتر عابران ترجیح مـی‌دهند از عرض خیـابان عبور کنند. با این اوصاف باز هم آن تعداد بسیـار اندک و انگشت‌شماری کـه برای گذر از خیـابان از این پل‌های عابر پیـاده استفاده مـی‌کنند، توجهی بـه تابلوهای نصب شده درون دو طرف آن ندارند. حتی سرشان را نمـی‌چرخانند و لحظه‌ای به منظور تماشای تابلوها مکث نمـی‌کنند.
پیش از این یکی دو باری پیش آمده بود کـه فردی را دیده بودم کـه گذری بـه تابلوها نگاه مـی‌کرد و چند ثانیـه‌ای مقابل یکی از آنـها مـی‌ایستاد اما این بار با چنین صحنـه‌ای روبه رو نشدم.
از یکی از عابران کـه نظرش را درباره تابلو مـی‌پرسم کـه با بی‌تفاوتی مـی‌گوید: نقاشی پل عابر «تاکنون بـه محتوای آنـها توجه نکرده‌ام.» او درون توضیح دلیل این مسئله نیز پاسخ مـی‌دهد: «علاقه‌ای بـه این چیزها ندارم.»

    موضوعاتی تکراری و تک بعدی
یکی دیگر از عابران کـه جوانی بـه نام سهرودی هست نیز این‌گونـه مـی‌گوید: «موضوعات تابلوها تکراری و تک بعدی هست و بیشتر بـه مسائل مذهبی پرداخته مـی‌شود درون حالی کـه مـی‌توانند محتواهایی مانند اشعار شعرا، طبیعت یـا موضوعاتی با پیـام‌های اجتماعی و شـهروندی باشد.»
این شـهروند این را هم درون دنباله توضیح خود اضافه مـی‌کند که: «به نظر من بهتر هست تا بـه سمت فرهنگ‌سازی غیر مستقیم درون موضوعات عمومـی مانند استفاده از اینترنت، تلفن همراه، قوانین راهنمایی و رانندگی، آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی برویم یـا اینکه بـه معرفی مکان‌های طبیعی و تاریخی درون قالب عکس‌ها و طرح‌ها بپردازیم.»
نکته دیگری کـه او بـه آن اشاره مـی‌کند این هست که: «این روزها مردم از آداب و رسوم خود فاصله گرفته‌اند و به نظر مـی‌رسد کـه این پل گالری‌ها فرصت خوبی باشد که تا به معرفی و بازیـابی آنـها درون بین مردم و به ویژه جوانان بپردازیم.»

   ی هست کـه نظارت کند؟
یکی دیگر از شـهروندان بـه نام زمانی، هم انتقاداتی درباره پل گالری‌های منطقه 11 دارد. او با طرح این پرسش کـه چرا با اینکه دهه کرامت را درون پیش داشتیم، تابلوها بـه روز نشدند، مـی‌گوید: «باید همزمان با مناسبت‌های ملی و مذهبی محتوای تابلوها را تغییر دهند اما انگاری بر این مسئله نظارتی ندارد.»
به باور او مدتی هست که بـه پل گالری‌ها رسیدگی نمـی‌شود بـه گونـه‌ای کـه حتی قاب تعدادی از تابلوها شکسته‌اند. زمانی نیز این بـه این نکته اشاره مـی‌کند کـه جانمایی انجام شده به منظور ایجاد پل گالری‌ها مناسب نیست و در مکان‌های کم تردد تعبیـه شده‌اند.

    توقع اثربخشی نداشته باشیم
این شـهروند، این نکته را نیز اضافه مـی‌کند که: «اگر بنا باشد ماهیت و روند رسیدگی بـه پل گالر‌ی‌ها بـه این شکل ادامـه داشته باشد، دیگر آن اثربخشی کـه شـهرداری بـه دنبالش بود را شاهد نخواهیم بود.»
او پیشنـهادی هم به منظور دست‌اندرکاران اجرای این طرح درون شـهرداری مشـهد دارد: «کارشناسان بررسی کنند کـه تاکنون طرح‌ها و محتواهای تولیدی ارائه شده درون این پل گالری‌ها چقدر درون مخاطبان تاثیرگذار بوده‌ است.»

    درخواست تامـین محتوا به منظور دهه کرامت یـادآوری شد اما...
به دنبال این مسئله با محمد ندیمـی، کارشناس پل گالری‌های خانـه هنرمندان شـهرداری تماس مـی‌گیریم. او با اشاره بـه اینکه درون تعیین و انتخاب محتوای تابلوها نقشی ندارد، تصریح مـی‌کند: «باید دستور اجرا و پیـاده‌سازی محتوای خاصی را بـه من بدهد که تا بتوانم وارد عمل شوم.»
ندیمـی این را هم یـادآور مـی‌شود که: «درباره محتوای تابلوها متناسب با دهه کرامت، بـه مسئولان امر یـادآوری کردم اما پاسخی دریـافت نکردم.»
او بخشی از بـه وجود آمدن شرایط موجود را بـه تغییر ساختار سازمان مربوط مـی‌داند و معتقد هست برخی چیزها نیـاز بـه زمان دارند که تا درباره آنـها تصمـیم‌گیری شود.

    تامـین محتوای پل گالری‌ها درون انتظار نظر مسئولان
کارشناس پل گالری‌های خانـه هنرمندان درون عین حال تاکید مـی‌کند: «باید پل گالری‌ها تامـین محتوا شوند و من هم پیگیر این مسئله بوده‌ام اما تاکنون دوستان نظرات خود را اعلام نکرده‌اند.»
او بـه برنامـه منظمـی کـه هرساله تاکنون داشته‌اند گریز مـی‌زند و مـی‌گوید: «ما هر سال درون مناسبت‌های مختلف، بـه ویژه دهه کرامت محتواهای بـه روزی را به منظور عموم اکران مـی‌کردیم اما متاسفانـه امسال این امر محقق نشد.»
ندیمـی درون بخش دیگری از توضیحات خود، درباره وضعیت فیزیکی تابلوها نیز اظهار مـی‌کند: «چند ماه پیش نسبت بـه تعمـیر پل گالری‌های سطح شـهر اقدام کردیم؛ همـه تابلوها یک بار رنگ شده وری شیشـه‌ها تامـین و به روز شده است.»
از او کـه به طور ویژه درباره سه پل گالری منطقه 11 مـی‌پرسیم اظهار بی‌اطلاعی مـی‌کند و مـی‌گوید آماری کـه دارد کلی هست و به منظور دریـافت جزئیـات بیشتر و توضیحات دقیق‌تر با مـیری، مدیر امور هنری شـهرداری گفتگو کنیم.

   درون حال آسیب‌شناسی پل گالری‌ها هستیم
به دنبال این جریـان با مـیری، مدیر امور هنری شـهرداری مشـهد تماس مـی‌گیریم که تا پاسخ‌هایی را به منظور مسائل مطرح شده کـه شامل تک بعدی بودن و به روز نبودن محتواها، جانمایی نامناسب گالری‌ها و مشکلات فنی و سازه‌ای آنـهاست، بیـابیم. او درون این بین مـهترین مسئله را جانمایی گالری‌ها مـی‌داند و مـی‌گوید: «در حال آسیب‌شناسی پل گالری‌ها هستیم که تا بتوانیم بعد از بـه پایـان رسیدن مطالعات، جانمایی مناسبی به منظور آنـها داشته باشیم، بدین ترتیب مشکل بی‌مخاطب بودن آنـها نیز بر طرف خواهد شد.»

   سازه‌های گالری‌ها با طراحی جدید
مـیری این نکته را هم دنباله توضیح خود اضافه مـی‌کند که: «هم‌اکنون درون حال طراحی جدید به منظور سازه‌های جدید گالری‌ها هستیم کـه تاکنون نیمـی از پل‌ گالری‌های موجود را درست کرده‌ایم و در حال آزمون آنـها و بررسی بازخوردشان هستیم بعد از آن بـه سراغ پل گالری‌های باقی مانده سطح شـهر خواهیم رفت.»
مدیر امور هنری شـهرداری مشـهد بـه این نکته نیز اذعان مـی‌کند: «ما نیز بعد از انجام ارزیـابی‌ها بـه این نتیجه رسیدیم کـه پل گالری‌های موجود مورد توجه مخاطبان نبوده‌اند بنابراین تصمـیم گرفتیم باز طراحی گالری‌ها را شروع کنیم کـه هم اکنون درون مرحله طراحی آن بـه سر مـی‌بریم.»

   احتمال تغییر مکان گالری‌ها
آن‌گونـه کـه او توضیح مـی‌دهد، احتمال دارد مکان‌های دیگری مانند پارک‌ها یـا پیـاده‌روهای عریض بـه جای پل‌‌ها به منظور برپایی گالری‌ها انتخاب شوند. البته مـیری این نکته را هم تاکید مـی‌کند که: «البته این‌ها فعلا درون حد ایده و پیشنـهاد هست و هنوز بـه جمع‌بندی نـهایی نرسیده‌ایم.»
مدیر امور هنری شـهرداری مشـهد این را هم یـادآور مـی‌شود: «بناست که تا متدهایی به منظور فرم و جانمایی گالری‌ها توسط هنرمندان طراحی شود کـه به احتمال زیـاد که تا اوایل مـهر ماه جمع‌بندی نـهایی آنـها انجام خواهد شد.»
او درون پاسخ بـه این سئوال کـه پیش‌بینی شما از زمان اجرای و پیـاده‌سازی این طرح‌ها چه موقعی است، مـی‌گوید: «اجرای آن بستگی بـه کمـیت، تعیین مکان و نوع سازه انتخاب شده دارد کـه هنوز بـه طور قطعی مشخص نشده‌اند بنابراین نمـی‌توان درون این زمـینـه اظهار نظر کرد.»
مـیری درون توضیح دلیل بـه روز نشدن محتوای گالری‌ها نیز اظهار مـی‌کند: «به دلیل انجام آسیب‌ شناسی‌ها و تغییراتی کـه بناست درون گالری‌ها و انتقال آنـها بـه محیط‌های پر مخاطب بدهیم، محتواهای پل گالری‌ها را بـه روز نکردیم.»

   رسیدن بـه موضوعات متنوع‌تر از سرفصل‌های طرح جدید
این بار مسئله تک بعدی بودن موضوع و محتوای پل گالری‌ها و انتقادهایی کـه بربعضی از شـهروندان بـه این مسئله دارند را بـه مـیان مـی‌کشیم کـه این‌گونـه پاسخ مـی‌دهد: «یکی از مـهمترین سرفصل‌های طرح جدید، رسیدن بـه موضوعات کلان‌تر و متنوع‌تر به منظور تولید محتوای گالری‌هاست.»
ادامـه مـی‌دهد: «در مطالعاتی کـه انجام مـی‌دهیم این نکته را هم مد نظر گرفته‌ایم کـه برخی گالری‌ها بـه یکسری از انجمن‌های هنری سپرده شوند که تا آنـها با مفاهیم و آثار خود اقدام بـه تولید محتوا کنند.» آنگونـه کـه او توضیح مـی‌دهد، درون صورت تحقق این ایده، فرآیند تولید محتوا و انعکاس مفاهیم، متنوع‌تر خواهد شد کـه بدین ترتیب مخاطبان بیشتری را هم جذب خود خواهد کرد.

خیرخواه




[آسیب‌شناسی پل گالری ها - shahraraonline.ir نقاشی پل عابر]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 24 Jun 2018 07:07:00 +0000